4 knep för återanpassning post pandemi

4 knep för återanpassning post pandemi

I dina mest rosenskimrande glasögon så vågar du kanske förnimma ett pytteljus i covid-tunneln. Tanken på normalitet har förmodligen aldrig känts så bra. Jag har inga avsikter att sticka hål på glädjebubblan som tanken på vanlig vardag försätter dig i – vill bara höja ett varningens finger för att du, med största sannolikhet, lider av svår social ringrost. 

Fear not! Som egenföretagare spenderar jag de flesta dagarna utan att träffa andra människor och befinner mig därför, mer eller mindre konstant, i just det tillståndet. Innan du återfått din normala sociala dagsform kan det vara smart att ta till några knep för att åtminstone kunna fejka den. Här är fyra pedagogiskt framförda exempel.

 

1. Motstå alla impulser

Första punkten går att direkt relatera till prestationskraven. Impulserna lurar dig att tro att du kan ta enkla poänger med inbillad briljans. Håller du inte koll på dina impulser kan du finna dig sittande i ett knäpptyst rum, för att du drog ett djupt olämpligt för fem personer du aldrig träffat tidigare. Här har skam en lika smärtsam som reglerande funktion.

 

2. Accessoarer

Ha ett vardagsobjekt att fippla med nära till hands. Exempelvis en kaffekopp eller pärm. Kaffekoppen är särskilt effektiv eftersom den inbjuder till ett specifikt och allmänmänskligt beteende. Om man vill signalera normalitet är den nästintill oslagbar. 

Fall däremot aldrig hän till den i sammanhanget alltför frestande telefonen. Även om den erbjuder en bekant och fullständigt trygg värld så innebär din första svajpning att du lämnat social walk over. 

 

3. Manér

Vid ytliga sammankomster där man vill lämna ett ok intryck med minimal insats så funkar det att vara ”positiv”. Om du måste använda ordet ”nej”, ha en mjuk leverans, gärna ackompanjerad med ett leende. Nicka ofta och ha i åtanke att få lyssnar på VAD du säger, bara hur. 

Ha ett inbjudande och anspråkslöst kroppspråk. Om du finner dig i en situation på stående fot som du bara vill försvinna från, fäst då din blick vid sidan av medmänniskans axel, simulera en grund andning (detta implicerar brådska) och var extremt kortfattad. Denna metod är mirakulös i det att medmänniskan, i nio fall av tio, helt enkelt försvinner. Den negativa bieffekten är dock att du själv framstår som osympatisk. Metoden bör därför användas extremt sparsamt och gentemot medmänniskor du löper minimal risk att träffa igen.

 

4. Flytta fokus

Här handlar det om att ta fasta på att man nödvändigtvis inte är superintressant själv. Just därför kan den här metoden vara plågsam för de mer narcissistiskt lagda. Bortsett från denna faktor är det den enklaste av de listade metoderna eftersom den genomsnittliga medmänniskan har en naturlig fallenhet att prata om sig själv. 

Rent konkret handlar det om att ställa öppna och utforskande frågor. På så vis sköter de mer extrovert lagda medmänniskorna merparten av interaktionen. Undvik däremot tomma komplimanger då de kan tolkas som uppriktiga och leda till en mer intensiv interaktion. I stället för att säga att någon har en fin tröja, fråga om materialet, inköpsställe o s v. På så vis håller man distansen och riktar fokus mot ett dött ting snarare än en livs levande medmänniska som är full med helt egna tankar känslor och annat klet. 

Inget av dessa metoder är egentligen lösningar på något problem. De är enbart konkreta sätt att mildra symptom och bör inte ses som något annat än just detta. Och kom ihåg att du absolut inte är ensam i den här båten.

//Jimmy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Kontakt!

Jimmy Hovrén
Copywriter
HOVRÉN COPY

070-944 72 43
jimmy@hovrencopy.se

Följ Hovrén Copy

Copyright ©

Hovrén Copy 2020